Przeskocz nawigację

Ktoś chciał bym opisał skróty jakie używane są przy produkcji gier, generalnie nie jest powiedziane, że skróty, które ja tutaj podam są wykorzystywane wszędzie – tyle ile jest firm, tyle różnych skrótów się robi, no, ale może komuś się to jednak przyda. Nie będę pisał regułek, tylko postaram się wytłumaczyć co dany skrót znaczy, pewnie będzie to brzmiało jak tłumaczenie dziecka, ale tak każdy przynajmniej zrozumie.

IP
Regułkę możecie sobie znaleźć na google. Generalnie IP oznacza prawa do pewnego szeregu rzeczy. Przykład: stworzyłeś grę, która traktuje o Bobrze, którego przygoda rozgrywa się w świecie Coś. Posiadasz do wytworzonych pomysłów prawa autorskie, jeśli je zabezpieczysz (zarejestrujesz) posiadasz IP (czyli zebrane prawa majątkowe/autorskie) do danego produktu. IP możesz komuś udostępnić. Przykłady IP: Fallout (postacie, świat, fabuła i wszystko to co zostało stworzone w tej grze), Baldur’s Gate, Dungeone Keeper, Snickers, Mars, Zupka Chińska Wifon. Nawet jak nie zarejestrujesz swoich praw a zauważysz, że ktoś skoipował sobie Twojego Bobra w świecie Coś możesz go podać do sądu o plagiat i złamanie ogólno dostępnych zasad praw majątkowych.

Licensor / Licensor Holder / LH
Może być to firma/osoba, która posiada IP do jakiegoś produktu. Przykład: TVN mający prawa do serialu Niania. Mogą udostępnić Ci Licencję na stworzenie gry Niania, taka osoba w gamedev najczęściej nazywana jest Licensorem/Licensorholderem/LH

AP
Ap = Action Points. Generalnie możesz się spotkać z sytuacją gdzie developer mówi Ci: „This will be AP for you”, oznacza to po prostu zadanie dla Ciebie, które wykonane ma być ASAP.

ASAP
Wykonaj coś jak najszybciej – najczęściej chyba używany skrót w tej branży i nie tylko 😉

GD
Game Dev, czyli branża twórców gier.

RFP
Dokument z propozycją projektu, na którego bazie tworzy się plan i budżet.

RC
Reference Candidate albo Release Candidate – jest to nazwa jednego z ostatnich milestone’ów w produkcji gier.

Milestone
Zawsze nie umiem powiedzieć co to jest po polsku 🙂 klucz milowy? milowy klucz? pare dni zapierdol? Chyba po prostu oznacza to Kamień Milowy w produkcji gier. Przykładowo developer zakłada sobie, że za 3 miesiące chce mieć pierwszą grywalną wersje z takimi i takimi feature’ami – to jest klucz milowy dla nich.

Feature
Czyli jedna z możliwości gry. Przykład: zajebiste cząsteczki, kamera FPP, rzut izometryczny, zaawansowane AI

FPP
Widok kamery z pierwszej osoby.

AI
Sztuczna inteligecja

Lockit
Dokument w którym są spisane wszystkie teksty gotowe do lokalizacji.

Lotcheck
Robiąc gry na różne platformy, niektóre firmy muszą sprawdzić grę zanim będzie można ją wydać. Apple, Microsoft, Nintendo, Sony – moment sprawdzania naszej gry przez providerów konsoli nazywany jest lotcheckiem.

PO
Po prostu umowa, bądź dokument stwierdzający prawidłowe wykonanie zlecenia.

CR

Code review, czyli analiza kodu gry i spisanie wszystkich uwag/rzeczy do poprawy.

QA
Etap w którym zaczyna się gruntowne testowanie naszej gry.

PM
Postmortem – czyli spotkanie/dokument/powiedzenie co w projekcie zostało zrobione dobrze, a co źle, co można by poprawić, krytykuje cały projekt.

SP
Sprint Plan – czyli plan projektu

Mockup
Koncept, nie koniecznie stworzony w kolorach przez grafika. Może być wykonany przez designera bądź jaką kolwiek inną osobę – ważne by odzwierciedlał pomysł.

Placeholder
Jest to po prostu asset, dzięki któremu programiści i inni developerzy mogą pracować dalej. Placeholderem może być tekstura, dźwięk, obiekt, tekst – przykładowo masz rozmowe z jakąś postacią, a ta postać ma czarną teksturkę i mówi do Ciebie „bla bla bla” – postać taka używa tekstu placeholderowego, tak samo jak i tekstury. Placeholery podmieniane są w finalne assety wtedy kiedy przyjdzie na to czas. Generalnie prototypowanie tworzy się z placeholderów tak by nie inwestować 5 miesięcy na tworzenie assetów. W moich projektach placeholdery tworzone są od razu, zanim jeszcze GDD zostanie skończone.

GDD
Game Design Document.

TDD
Technical design document.

Prefab
Jest to zbiór funkcji, assetów. Przykładowo załóżmy, że grafik złożył cały domek z paru elementów, a game designer oskryptował go, tak by animowały się niektóre jego części. Niektóre technologie potrafią taki szereg danych zapisać jako jeden prefab, dzięki czemu znacznie łatwiej jest zorganizować sobie scenę/level design

POF
Proof of concept. Może to być prezentacja stworzona w programie graficznym, może to być grywalne demo gry, może to być prototyp. Generalnie chodzi o to by sprawdzić czy idea jaką się wymyśliło będzie taka jak każdy się spodziewał.

EFIGS
Tłumaczenie na język Angielski, Francuski, Włoski, Niemiecki i Hiszpański – są to najbardziej popularne tłumaczenia do gier.

GMG
Get more games, w wielu grach na urządzenia mobilne można znaleźć funkcjonalność w stylu „Pobierz więcej gier”, ten skrót oznacza taką funkcjonalność.

TBYB
Try before you buy. Skrót oznacza wersje gry która jest za darmo, ale z pewnymi ograniczeniami. Try Before You Buy mówi raczej wszystko.

Dropfeatures
Może oznaczać planowanie etapu w którym okraja się grę i tworzy szereg flag by gre można było uruchomić na różnych konfiguracjach sprzętowych/urządzeniach.

LNG
Może oznaczać plik w którym są spisane wszystkie/bądź szereg tekstów.

Crunch-Time
Oznacza zapierdol dla niektórych/wszystkich członków zespołu przez to, że osoby zarządzające projektem źle zaplanowały projekt/część projektu.

Polishing
Oznacza dopracowywanie funkcjonalności/assetów gry

Tweaking
Podobnie jak Polishing, ale generalnie tutaj chodzi o mniej skomplikowane rzeczy.

Jak by ktoś gdzieś znalazł jakiś skrót – niech napiszę, będę aktualizował ten wpis. Ciężko mi jest tak z głowy wszystkie je wymienić.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

w

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: