Przeskocz nawigację

Ktoś mi zadał takie pytanie i postaram się na nie odpowiedzieć. Może na początku szybkie zestawienie:

Plusy tworzenia gry na iPhone:
– 100$ rocznie za SDK
– znakomite narzędzia (programiści często narzekają, ale tak czy siak zawsze brakuje im xcode’a w grach na inne platformy 😉 )
– sam iPhone to znakomita platforma dla gier – ma spore możliwości, ograniczenia są małe w stosunku do innych platform
– koszt produkcji gry jest stosunkowo mały
– tak naprawdę 3 platformy: iPhone3, iPhone4, iPad – co jest plusem i zarazem minusem, albowiem koszt produkcji gry się zwiększa gdy chcemy supportować wszystkie iDevice’y
– Submisja Apple trwa 1-2 tygodnie – nie mają dużych wymagań, jeszcze żadna gra mi nie wróciła z lotchecka
– Możliwość dodania platformy iPhone do własnego silnika mobile, nie ma z tym większego problemu, potrzeba ‚tylko’ czasu
– Sporo darmowych framerowków + silniki takie jak Unity
– Optymalne marketing jest tani

Minusy:
– Appstore jest ogromny, zapełniony grami/aplikacjami – baaaardzo ciężko jest się wybić
– Nie masz tak naprawdę gwarancji, że Twoja gra coś zarobi
– Grę trzeba przystosować pod rynek Amerykański z czym wiąże się dodatkowa praca
– Gry 2d na iPada wymagają sporej ilości pracy grafików ze względu na rozdzielczość
– Trzeba obsłużyć parę iOSów
– Must-have to facebook, tell-a-friend, get more games, twitter, iPod music – takie ficzery są podstawą dla wszystkich poważnych gier
– By wyjść z marketingiem dalej trzeba już niestety sporo zainwestować

Mówiąc prościej, gdy robisz grę na AppStore – ona ginie w tonie aplikacji, by temu zapobiec warto zrobić Universalbuilda (iphone i iphone4 – mozliwe nawet ze iPad jesli jest taka mozliwosc) wtedy sciagniecia aplikacji beda zbierane do jednego appa a nie 3, co nie zmienia faktu, że Twoja gra może utonąć. Rynek jest specyficzny – najczęściej milionowe downloady mają gry proste, takie do kibla na poranną kupkę- zabawne, ze specyficznym ładnym designem. Jeśli chce się stworzyć grę, która ma na siebie zarobić trzeba mieć to na uwadze i od samego początku projektować grę, która dosięgnie duże grono odbiorców. Oczywiście można też pójść w stronę specyficznych gier dla specyficznych ludzi – pewność wtedy jest większa, ale zyski mogą być o wiele mniejsze robiąc grę ‚Universal’.

Moim zdaniem AppStore dla młodych developerów może być platformą na sprawdzenie się – sprawdzenie swojej gry. Jeśli coś jest grywalne i dostaje dobre oceny – warto pomyśleć nad portem na inne platformy jeśli na iPhonie nie uzyskało się odpowiednich rezultatów mimo dobrych ocen. Dla mnie ta platforma jest już częścią badań rynków. Z drugiej strony mając dobry i oryginalny pomysł – można liczyć na zarobek – co nie zmienia faktu, że % mało jest gier, które zarobiły spore pieniądze.

Wykorzystywanie znanych IP na AppStore to już normalka, tak jak wcześniej mówiłem – ciężko się wybić. Nawet najlepsi wydawcy czasami wrzucają grę, w którą zainwestowali sporo kasy a ściągnie ją 1000 osób. IP jest czymś co na pewno pomoże.

Kolejną rzeczą o której należało by wspomnieć jest iPad i jego możliwości do AAA. Robiąc gry na AppStore trzeba zanalizować rynek, znaleźć niszę bądź robić coś bezpośrednio dla kogoś. Czy to się opłaca? Zależy od pomysłu, funu, prostoty sterowania grą, designu – ciężko stwierdzić. Nie jest to rynek gdzie tworząc gre wiesz, że ona się sprzeda w takiej i takiej ilości. Trzeba mieć na uwadze to, że AppStore jest zapchany.

Można teoretyzować jeśli chodzi o inwestycje dla prostej gry na iDevice:
– jeden programista i 2 miesiące pracy
– jeden grafik i 3 tygodnie pracy
– designer i tydzień pracy
– tester i miesiąc pracy
– dwa maki (programista i tester)
– silnik Unity na jedno stanowisko (8 tys zł)
– 100$ za SDK
– iPad
– iPhone4
– iPhone3
– iPod starej generacji

Wyjdzie jakieś 40 tys zł, czy Ci się to zwróci? Mała szansa tak naprawdę. Możesz zoptymalizować i zrobić tylko na iPhone’a3, by nie kupować za dużo sprzętu. Możesz zainwestować te pieniądze w cross-platform i stworzyć coś na parę różnych platform (BB, BREW, J2me, Android, iOS), możesz tak samo zainwestować te pieniądze w jakieś IP i podzielić revenue. Możliwości jest wiele, co nie zmienia faktu, że chyba najlepiej i najpewniej jest robić gry na tą platforme używając kontraktów.

Generalnie iPhone daje możliwość pracy jak za dawnych czasów w garażu, szybko tworzyć gry, szybko je publishować i sprawdzać co się sprzedaje a co nie. Bardzo ciężko jest odpowiedzieć na to pytanie. Na pewno jak miałbym 200 tys wolałbym zrobić grę na PSN/DS/PSP gdzie jednak rynek nie jest tak zapchany, albo zainwestować w cross-platform i zrobić dobry projekt na wszystkie mobilne platformy, dzięki czemu zasięg miał bym ogromny.

Życzę powodzenia dla tych wszystkich, którzy tworzą gry na iPhone’a! <piwo>

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: