Przeskocz nawigację

Dlaczego tak często mamy crunch time?

Postaram się odpowiedzieć na to pytanie. Pierw może powiem co myślę o Crunch Timie:
– Crunch zabija kreatywność,
– Crunch rodzi niepotrzebny stres, stres zabija kreatywność,
– Dłuższy Crunch może wypalić pracowników, przez co bardzo trudno będzie im wrócić do swojej przed crunchowej efektywności,
– Crunch niszczy morale,
– Crunch zwiększa ryzyko ‚mam wyjebane’ na wszelkie sprawy, przez co gdy kogoś prosisz o opinię, ma na temat wyjebane,
– Crunch zwiększa ilość popełnionych błędów przy produkcji, które mają ogromny wpływ na to by projekt odpowiednio szedł do przodu,
– Chyba każdy, kto przeżył długi crunch wie, że nie jest on zbyt dobry.

Jednak krótki i dobrze przeprowadzony crunch może spowodować wzrost morale i efektywności, ale ważne jest by cel jaki został obrany został maksymalnie spełniony.
To co wyżej napisałem to jest tylko i wyłącznie moja opinia i może nie być zgodna z prawdą jaką można przeczytać w książkach, bądź wypowiedziach CEO różnych firm.
Dlaczego więc mamy crunch? Rozdzielimy sobie to na 4 elementy, które mogą mieć wpływ:

1. Dający dupy team/jednostka.
– Ktoś w teamie może być niekompetentny, jeśli od jego pracy zależy praca innych istnieje ryzyko, że z czymś sobie nie poradzi i będzie musiał coś robić jeszcze raz = zwiększają się czasy trwania zadań,
– Creative Director zmieniający swoje widzi-mi-się co 180 stopni z dnia na dzień, (można tego uniknąć, jest parę sposobów)
– Programista, który ma w dupie code review i pracę innych. Może się okazać, że ficzer, który zaimplementował działa tylko w pewnych warunkach – trzeba pisać od nowa,

Generalnie w tym punkcie chodzi o kompetencje teamu/jednostek w Teamie – crunch może powstać przez brak kompetencji.

2. Proper Planning
– Producent, który nie zna się na swojej pracy i generalnie planuje crunch time,
– Producent, który nie zna się na swojej pracy, ale tak czy siak planuje crunch time bo chciałby coś widzieć szybciej,
– Producent, który generalnie nie zna się na tym co robi,

W każdej firmie jest coś takiego jak ‚planowanie’, jeśli osoba, która planuje projekt jest niekompetentna sama po prostu planuje crunch time dla innych i siebie.

3. Konkurencja
Generalnie Twoja firma nie jest sama na tym rynku, jest mega konkurencja. Aby dostać projekt trzeba czasami pokazać, że można go zrobić szybciej i taniej niż konkurencja. Ten przypadek jest chyba najczęstszy w początkujących firmach. Pro Firmy raczej liczą na jakość, a nie szybkość/koszt produkcji.
Więc jeśli masz crunch, może to być spowodowane sytuacją finansową Twojej firmy nie koniecznie niekompetencji pracowników/osoby planującej. Normalnie jest by aby stanąć na nogi trzeba się postarać.

4. CEO/Osoby na górze
Zdarza się, że osoby na górze mówią:
– nie da się tego zrobić szybciej?
– czemu to tak beznadziejnie wygląda, zamieńcie to na coś innego?
Pro CEO/Osoby na górze mówią;
– Trzeba nad tym jeszcze popracować, zastanówmy się w jaki sposób możemy zwiększyć fun/gameplay.

W tym i w tym przypadku zadania dochodzą. Ważne aby osoba planująca projekt miała to na uwadze, dlatego robi się ‚ramy czasowe’, w których tak naprawdę nie ma konkretnych tasków, a pojawiają się one gdy gra jest w review wydawcy/ceo/osób wyżej.Istnieje też ryzyko, że nawet jeśli Producent zaplanował taką ramkę, CEO/Osoby wyżej chcą zmienić tyle, że crunch się pojawi. Tutaj potrzeba mieć dobrego negocjatora, który doprowadzi do kompromisu i uchroni team przed crunchem.

Ja nie jestem zwolennikiem crunchu, ale są też sytuacje, że ktoś sam crunchuje – bo nie ma nic innego do roboty, lubi swoją pracę i ma z tego zajawkę. Najgorsze jest to, że o wypaleniu człowiek dowiaduje się dopiero jak już jest mocno wypalony i nic mu nie wychodzi. Trzeba mieć oczy otwarte by nikt nie przesadzał z crunchem. Korporacje najczęściej po prostu wymienią takich ludzi na nowych.

Reasumując jak masz crunch, może to być spowodowane:
– Twoim marnym skillem (dobry dobór pracowników może temu zaradzić),
– Marnym skillem Producenta(osoby planującej), (dobry wybór producenta może temu zaradzić)
– Sytuacją finansową i przyparciem firmy do muru,- Wydawca/CEO zmienia zdanie bez sensownie (dobry producent może temu zaradzić),
– Wydawca/CEO chce zrobić dobrej jakości grę (dobry producent może temu zaradzić),

Pozdrawiam wszystkich crunchujących i tak kurde kochamy swoją pracę nawet jeśli czasem chce się zmienić branżę na koszenie trawników pod blokiem<piwo>

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

w

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: